خروج
خروج
از صفر تا صد مهاجرت به ترکیه + هزینه ها و شرایط در 2024

از صفر تا صد مهاجرت به ترکیه + هزینه ها و شرایط در 2024

در سال‌های اخیر، ترکیه به عنوان یک مقصد مهاجرتی جذاب برای افراد از کشورهای مختلف، به خصوص ایران، شناخته شده است. دلیل اینکه ما ایرانی‌ها برای مهاجرت تمایل زیادی به ترکیه داریم شباهت زیاد سبک زندگی در ترکیه به ایرانه که باعث شده این کشور به یک گزینه محبوب برای ما ایرانی‌ها تبدیل بشه. همچنین، پیشنهادات متعدد مهاجرتی و امکانات مهاجرت از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی و آمریکایی این کشور رو به یک گزینه جذاب برای ایرانی‌ها تبدیل کرده.

در این مقاله، قراره به بررسی روش‌ها و شرایط مختلف مهاجرت به ترکیه بپردازیم. از اخذ ویزا تا راه‌های متعدد اقامت، تمام جنبه‌های مرتبط با مهاجرت به ترکیه رو قراره بصورت کامل بررسی کنیم پس اگه به‌فکر مهاجرت به ترکیه هستید یا در آینده میخواید شهروند این کشور بشید، این مقاله مخصوص شما نوشته شده، یه قهوه ترک دم کن و ادامه مقاله رو با خیال راحت بخون! قراره هر چیزی که نیاز داری رو بهت بگم.

انواع روش های مهاجرت به ترکیه

انواع روش های مهاجرت به ترکیه

در جدول زیر حرف آخر رو همین اول کار بهت زدم! و روش‌هایی که باهاش می‌تونید به ترکیه مهاجرت کنید رو براتون نوشتیم:

نام روش مهاجرتتوضیحات
تحصیلپس از ۴ سال تحصیل و فرصت یک ساله برای پیدا کردن کار در ترکیه می‌تونید اقامت دائم بگیرید.
کاربرای مهاجرت از این طریق به یک پیشنهاد کاری از طرف کارفرما در ترکیه نیاز دارید و پس از ۵ سال کار در این کشور می‌تونید اقامت دائم ترکیه رو بدست بیارید.
سرمایه‌گذاریروش‌های مختلفی وجود داره مثلا سپرده گذاری، خرید اوراق قرضه دولتی و… که در ادامه در موردش صحبت می‌کنیم، اما به طور کلی پس از ۸ سال اقامت موقت از این طریق می‌تونید اقامت دائم ترکیه رو دریافت کنید.
ازدواجتنها پس از ۳ سال ازدواج با یک تبعه ترک می‌تونید برای اخذ اقامت دائم ترکیه درخواست بدید.
خرید ملک در ترکیهخرید ملک یکی از روش‌های زیر مجموعه سرمایه‌گذاریه اما به دلیل سرعت بالا در اخذ اقامت با این روش، طرفداران زیادی داره و افراد با خرید ملک یا املاکی به ارزش ۴۰۰ هزار دلار می‌تونن تنها ظرف ۳ الی ۶ ماه تابعیت ترکیه رو کسب کنند.
پناهندگیبدلیل ریسک و خطراتی که داره به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی توصیه نمیشه!

شرایط کلی کشور ترکیه

توی این جدول اطلاعات کلی کشور ترکیه رو از جمله نرخ تورم، واحد پول، نظام سیاسی و یه جورایی تمامی موارد مرتبط با این کشور رو برای شما آماده کردیم:

شاخص هامقدار – توضیحات
نام رسمیجمهوری ترکیه
جمعیتحدود 86 میلیون
پایتختآنکارا
کشورهای همسایهبلغارستان، یونان، گرجستان، ارمنستان، سوریه، ایران، عراق، قبرس
دین اصلیمسلمان
زبان اصلیترکی
واحد پوللیر ترکیه (TRY)
نظام سیاسیریاست جمهوری
حداقل درآمد ماهانه412 دلار
مالیات بر درآمد شخصی15 الی 40%
نرخ تورم%59.10
نرخ بیکاری%9.4

رایج ترین روش‌های مهاجرت به ترکیه

شما برای مهاجرت به ترکیه از راه‌های مختلفی میتونید اینکارو انجام بدید مثلا می‌تونید از طریق تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری و باقی موارد که در ادامه در موردشون صحبت می‌کنیم، اقدام کنید و راحت به این کشور مهاجرت کنید که خب هرکدوم شرایط و مزایای مختص به خودشون رو دارن. دونستن این روش‌های مهاجرتی می‌تونه برای شمایی که قصد اخذ تابعیت ترکیه رو دارید، مفید باشد. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل
  • مهاجرت کاری به ترکیه
  • مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج
  • مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری
  • مهاجرت از طریق پناهندگی

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت اقامت از این کشوره و به عنوان یک راه‌حل کم ریسک و کم هزینه برای دانشجویان محسوب میشه. بیش از 117 هزار دانشجو غیربومی در دانشگاه‌های ترکیه در حال حاضر مشغول به تحصیلن. یکی از مزیت‌های تحصیل در ترکیه، اینه که دانشجوها می‌تونن به صورت همزمان با تحصیل، کار پاره‌وقت پیدا کنن و به این شکل بخشی از هزینه‌های تحصیلی خودشون رو تامین کنن. دانشجوها می‌تونن به دو زبان ترکی و انگلیسی در دانشگاه تحصیل کنن.

خب دقیقا مثل ایران هزینه دانشگاه دولتی در مقایسه با خصوصی توی ترکیه هم متفاوته. هزینه دانشگاه دولتی چیزی بین 1000 تا 4000 یورو و دانشگاه غیر دولتی و خصوصی 20000 یورو در ساله؛ اما به طور کلی ارزون ترین راه مهاجرت به ترکیه همین دریافت اقامت دانشجوییه.

جهت اطلاع از شرایط کامل دانشگاه‌های ترکیه، میزان شهریه آن‌ها و همچنین رتبه بندی و معرفی بهترین دانشگاه‌های این کشور در هر رشته می‌تونید مقاله “معرفی بهترین دانشگاه های ترکیه برای ایرانیان” رو مطالعه کنید.

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

یک گزینه دیگه برای مهاجرت به ترکیه، مهاجرت کاری به این کشوره، که باید یک دعوت‌نامه کاری از یک کارفرمای ترکیه‌ای برای شما فرستاده بشه. شما برای درخواست اجازه کار در ترکیه، باید از طریق دفاتر کنسولی ترکیه در ایران اقدام کنید. در واقع شما باید به نزدیک‌ترین دفتر کنسول‌گری ترکیه در محل زندگی خودتون مراجعه کنید و مدارکی مثل گذرنامه، فرم درخواست ویزا و نامه پیشنهاد کار از کارفرمای ترکیه‌ای رو ارائه بدید.

کارفرما در ترکیه نیز باید ظرف ده روز کاری پس از درخواست متقاضی، مدارک لازم را به وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه (MLSS) ارائه بده. این مدارک شامل فرم استخدام پرسنل، گزارش سود و زیان کارفرما در سال‌های اخیر و نامه درخواست اجاره کار میشن. درخواست‌های اجازه کار توسط وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه تأیید یا رد میشه. در صورت تأیید، فرد خارجی باید هزینه ویزای ورود، حق مجوز کار و هزینه اقامت ترکیه رو در دفاتر کنسولی پرداخت کنه.

به این نکته توجه داشته باشید که ویزای مشروح کاری که توسط دفاتر کنسولی ترکیه برای شما صادر می‌شود، فقط برای ورود به این کشور و حداکثر ۹۰ روز قابل‌استفادست. بنابراین، شما به‌عنوان فردی که از طریق ویزای کاری وارد ترکیه شدید باید بلافاصله پس از ورود به ترکیه و قبل از شروع کار، در ظرف یک ماه به یکی از شعبه‌های اداره پلیس محلی مراجعه و ثبت‌نام کنید تا اجازه اقامت کامل رو دریافت کنید.

ویزای کاری و مهاجرت از طریق کار به ترکیه گزینه جذاب و خوبیه اما یه مشکل داره و اونم اینه که متاسفانه نرخ بیکاری در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی بیشتره و همین موضوع باعث شده نسبت به این کشورها و همچنین کشورهای آمریکایی فرصت‌های شغلی محدودتری توی ترکیه وجود داشته باشه.

در ادامه میزان درآمد هر فرد باتوجه به تخصصش رو براتون توی جدول قرار دادیم، تا بدونید باتوجه به شغلتون در ترکیه ماهی چقدر کاسب میشید!

شغلدرآمد سالانه به لیر
متخصص قلب و عروق396000
متخصص پوست285000
پزشک قانونی245000
پزشک بخش اورژانس221000
وکیل192000
متخصص تغذیه192000
متخصص درمان اصلاحی172000
مدیر فناوری ارتباطات153000
داروساز123000
روزنامه نگار111000
مهندس برق92600
مهندس شبکه86500
پرستار76000
تکنسین آزمایشگاه75300
دبیر74300
معلم ابتدایی66100
پیش خدمت30500
درآمد به ترتیب از زیاد به کم مرتب شده است.

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

ازدواج همیشه جزو گزینه‌های جذاب برای مهاجرت به هر کشوری بوده که ترکیه هم از این قاعده مستثنی نیست. امکان مهاجرت به ترکیه و کسب تابعیت از طریق ازدواج وجود داره اما باید بدونید که تابعیت ترکیه به‌ محض ازدواج با یک شهروند ترکیه‌ای به‌دست نمیاد. با این حال، افراد خارجی که حداقل سه سال با یک تبعه ترکیه ازدواج کردن و ازدواج اونا همچنان ادامه‌دار بوده، می‌تونن برای دریافت تابعیت ترکیه اقدام کنند.

برای گرفتن تابعیت از طریق ازدواج با یک شهروند ترکیه، 3 شرط لازمه که عبارتند از:

  1. باید هر دو نفر در یک خانواده زندگی کنن.
  2. زوجین باید از اعمالی که با وحدت ازدواج سازگار نیست، اجتناب کنن.
  3. شخص خارجی تهدیدی برای امنیت ملی و نظم عمومی ترکیه نباشه.

به عنوان یک روش مهاجرت به ترکیه، ازدواج با یک شهروند ترکیه یا فردی که در ترکیه اقامت دائم داره، این امکان را به شما میده که برای مدت 3 تا 5 سال در کشور اقامت داشته و در نهایت اقامت دائم ترکیه رو به دست بیارید.

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق 5 روش‌ مختلف می‌تونه انجام بشه، که هرکدوم از این روش‌ها به نوعی می‌تونن باعث دریافت تابعیت و اقامت در این کشور بشن. قانون سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ترکیه بر اساس اصل رفتار برابر تعیین شده، به این معنی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی حقوق و تعهدات یکسانی با سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای دارن. از جمله 5 روش‌ سرمایه‌گذاری در ترکیه عبارتند از:

1. سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی و ثبت شرکت

سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی و ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در این کشور یکی از روش‌های مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری محسوب میشه. سرمایه‌گذاران خارجی می‌تونن انواع شرکت‌ها رو در این کشور تاسیس کنن. این شرکت‌ها شامل شرکت سهامی (JSC)، شرکت با مسئولیت محدود (LLC)، شرکت تعاونی، شرکت جمعی و شرکت فرماندهی (Commandite) میشن. هزینه‌ها و سرمایه‌نهاده‌ها بر اساس نوع شرکت متغیر در نظر گرفته میشه.

2. سرمایه‌گذاری از طریق سپرده بانکی در ترکیه

سرمایه‌گذاری از طریق سپرده بانکی در ترکیه

در این روش، شخص سرمایه‌گذار باید حداقل 500000 دلار آمریکا یا معادلش، ارز خارجی یا لیر ترکیه رو در یکی از بانک‌های ترکیه سپرده گذاری کنه و تا سه سال مبلغی که گذاشته رو بهش دست نزنه.

3. سرمایه‌گذاری از طریق خرید اوراق قرضه

سرمایه‌گذاری از طریق خرید اوراق قرضه در ترکیه

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه خرید اوراق قرضه هست، شما می‌تونید با خریدن این اوراق تابعیت ترکیه رو دریافت کنید. برای این منظور، شخص سرمایه‌گذار باید حداقل مبلغ 500000 دلار آمریکا یا معادل اون ارز خارجی یا لیر ترکیه رو، در اوراق قرضه دولتی ترکیه سرمایه‌گذاری کنه و تا سه سال هم اونا رو نفروشه.

4. سرمایه‌گذاری از طریق خرید سهام

سرمایه‌گذاری از طریق خرید سهام در ترکیه

در این روش، شخص سرمایه‌گذار باید دقیقا مثل سپرده بانکی و اوراق قرضه حداقل مبلغ 500000 دلار آمریکا یا معادلش ارز خارجی یا لیر ترکیه رو، در سهام شرکت‌های ترکیه سرمایه‌گذاری کنه و تا سه سال بهش دست نزنه.

5. سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه

سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه

سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک یکی از روش‌های محبوب و ساده برای اخذ تابعیت ترکیه محسوب میشه که در سال 2024 حداقل قیمت خرید خونه برای دریافت اقامت 400 هزار دلار تعیین شده. سرمایه‌گذار پس از تخصیص این مبلغ باید ملکی که خریداری شده رو حداقل تا سه سال نگه داره و اونو نفروشه. یکی از آسونترین و در عین حال مطمئن ترین روش ها مهاجرت همین خرید ملک محسوب میشه که با این روش می‌تونید اقامت ترکیه را برای خودتون و خانواده (همسر و فرزندان زیر 18 سال) تنها در عرض 3 تا 6 ماه دریافت کنید.

مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

پناهندگی یکی از روش‌های مهاجرت به ترکیه‌ست که با وجود دردسرها و خطرات زیاد، به هیچ وجه توصیه نمیشه. این روش، سخت‌ترین و خطرناک‌ترین راه مهاجرتیه که باعث میشه افراد به صورت غیرقانونی به ترکیه یا دیگر کشورها مهاجرت کنن. افرادی که به دلیل داشتن عقاید سیاسی یا مذهبی در کشور مبدأ خود امنیت جانی ندارن، می‌تونن به عنوان پناهنده درخواست بدن. فرآیند پناهندگی و اقدام از این طریق، پیچیده و زمان‌بره و فرد باید توانایی اثبات این موارد رو داشته باشه.

به طور معمول، در این روش به‌دلیل قاچاقچیان انسان، افراد رو به شیوه‌ای کاملاً ناامن جابجا می‌کنن و در مسیر ممکنه بسیاری از پناهجویان جان خودشون رو از دست بدن. از سوی دیگه، دولت ترکیه با پناهجویان برخورد و رفتار خوبی نداره و افراد مجبور میشن در شرایط سختی زندگی کنن بخصوص در ابتدای مهاجرت از این طریق.

این بخش از محتوا تنها برای افزایش آگاهی شما عزیزان ارائه شده و به هیچ عنوان توصیه نمیشه.

بهترین روش مهاجرت به ترکیه

یکی از سوالات پرتکرار که معمولاً ذهن متقاضیان مهاجرت به ترکیه رو به خودش مشغول می‌کنه اینه که بهترین روش مهاجرت چیه؟

هرچند شرایط اختصاصی افراد می‌تونه تعیین‌کننده باشه که کدوم روش مهاجرتی بهترین گزینه برای اوناست، اما برخی از افراد معتقدند که سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات بهترین راه مهاجرت به ترکیه و اخذ تابعیت این کشوره. در این روش، افراد با خرید ملک به ارزش ۴۰۰۰۰۰ دلار، نه تنها می‌تونن شهروندی ترکیه رو دریافت کنن بلکه این امکان براشون وجود داره که برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خودشون نیز تابعیت ترکیه رو به راحتی دریافت کنن یکی از مزیت‌های این روش اینه که این اتفاق می‌تونه تنها در عرض 3 تا 6 ماه برای شما بیفته و مزیت دوم که قبلا هم بهش اشاره کردیم اینه که نیازی به پرداخت یکباره ۴۰۰۰۰۰ دلار برای خرید املاک نیست. می‌تونید این مبلغ رو در بازه‌های زمانی مختلف برای خرید املاک اختصاص بدید.

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات بهترین راه مهاجرت به ترکیه

اما بصورت کلی بهترین روش مهاجرت به ترکیه بر اساس شرایط شما تعیین میشه. اگر علاقه‌مند به ادامه تحصیل هستید، می‌تونید روش تحصیلی رو انتخاب کنید. البته باید به این نکته توجه کنید که بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معتبر در ترکیه محدودیت سنی دارن. به این ترتیب اگر تمایل دارید در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بشید، حداکثر سن شما باید ۲۴ سال باشه. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید حداکثر سن شما ۳۰ سال و در صورت علاقه به تحصیل در مقطع دکترا، حداکثر سن برای ورود به دانشگاه 40 ساله.

اگر میخواید از بدو ورود در کشور ترکیه درآمد داشته باشید، باید روش کاری رو انتخاب کنید. در روش کاری شما باید مدرک تحصیلی معتبر به همراه سابقه کار کافی ارائه بدید. از بین مشاغل موجود در ترکیه در حال حاضر مشاغل فنی، مشاغل حوزه کامپیوتر و آی‌تی، گردشگری و پزشکی و پرستاری از نظر بازار کار و جذب شرایط شغلی مناسبی رو در این کشور دارن. این نکته رو فراموش نکنید که داشتن دعوت‌نامه کاری از سوی یک کارفرما در ترکیه برای دریافت ویزای کاری این کشور الزامیه.

بنابراین شما باید در مرحله اول شرایط خودتون رو از نظر سن، توانایی مالی و باقی موارد بسنجید تا بتونید بهترین روش رو برای مهاجرت و ورود به خاک ترکیه انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش یادگیری ترکی استانبولی در منزل (تضمینی)

هزینه های زندگی در ترکیه

هزینه های زندگی در ترکیه

اگه قصد مهاجرت و زندگی در ترکیه رو دارید یا تو فکرش هستید، باید از قیمت‌های این کشور اطلاع داشته باشید تا ببینید دخل و خرجتون بهم میخوره یا نه؟! به همین دلیل براتون یه جدول آماده کردیم که نشون میده قیمت مواد غذایی، پوشاک، رستوران و نوشیدنی و خلاصه هر آنچه که شما ممکنه استفاده و مصرف داشته باشید چقدره!

نوع کالا یا خدماتهزینه به لیر ترکیههزینه به دلار آمریکا
آب بطری۶.۴۵۰.۲۲
شیر۸۸.۶۱۳.۲۰
کاپوچینو۶۰.۸۹۲.۲۰
یک کیلوگرم گوشت مرغ۷۳.۸۵۲.۶۷
یک کیلوگرم گوشت گاو۱۷۸.۶۰۶.۴۶
کرایه یک مایل تاکسی۲۴.۱۴۰.۸۷
یک دست لباس تابستانی۹۱۱.۲۱۳۲.۹۶
یک پرس غذا در رستوران ارزان قیمت۱۵۲.۵۰۵.۵۱
اجاره ماهانه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر۱۴۰۸۷۵۱۰

شهرهای مهم و مناسب ترکیه برای مهاجران

شهرهای مهم و مناسب ترکیه برای مهاجران

همه افرادی که اقامت ترکیه رو دریافت می‌کنن، باید یکی از شهرهای این کشور رو برای سکونت خودشون انتخاب کنن. یکی از سوالات رایج متقاضیان مهاجرت اینه که کدوم یک از شهرهای ترکیه برای اقامت مناسب‌تره؟ واقعیت اینه که کشور ترکیه شهرهای بسیار زیبایی داره و در همه اونا تعداد زیادی مهاجر ساکن هستن و امکانات رفاهی و تفریحی خوبی هم فراهمه.

بهتره که شما براساس بودجه و اهداف خودتون از بین شهرهای مختلف این کشور، یکی رو برای اقامت انتخاب کنید. برخی از شهرهای این کشور که اهمیت بیشتری برای کار و زندگی دارن عبارت‌اند از: استانبول، آنتالیا، بورسا، ازمیر، وان، آنکارا و آلانیا.

مزایا و معایب مهاجرت به ترکیه

بدون شک مهاجرت به ترکیه هم مثل کشورهای دیگه یه سری مزایا و معایب داره که سعی کردیم تمام مزایا و معایب مهاجرت به ترکیه رو برای شما بازگو کنیم تا بتونید با اطلاع کامل و چشمان باز تصمیم بگیرید.

مزایای مهاجرت به ترکیه

  • ترکیه با هوای گرم، روزهای آفتابی و داشتن دریا، امکان زندگی در یک محیط توریستی خوش آب و هوا رو فراهم می‌کنه.
  • هزینه مسکن و زندگی در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای هم تراز کمتره.
  • ترکیه وضعیت تابعیت دوگانه رو به رسمیت می‌شناسه که به افراد این امکان رو میده تا تابعیت قبلی خودشون رو حفظ کنن.
  • افراد مهاجر به ترکیه از سیستم تحصیلی کشور که کیفیت مناسبی داره، بهره‌مند میشن.
  • افراد مهاجر به ترکیه از سیستم بهداشتیی مناسب و خدمات درمانی با کیفیت این کشور بهره‌مند میشن.
  • مهاجران به ترکیه امکان دریافت پاسپورت این کشور رو دارن و بدون ویزا می‌تونن به 71 کشور سفر کنن.
  • محصولات محلی با کیفیت بالا و تنوع غذایی در ترکیه در دسترس مردم هستن.

معایب مهاجرت به ترکیه

  • با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری برخی از افراد ممکنه مشکلاتی در پیدا کردن کار در ترکیه داشته باشن.
  • در برخی از محله‌های سنتی و قدیمی ترکیه، قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت نمیشن.
  • هزینه‌های مرتبط با الکل و سیگار در ترکیه به نسبت باقی کشورها بخصوص ایران بیشتره.
  • برخی از افراد ممکنه با یادگیری زبان ترکی مشکلاتی داشته باشن و یادگیری این زبان براشون سخت باشه.
  • در برخی از شهرها ممکنه مشکلاتی مرتبط با ترافیک وجود داشته باشه.

سوالات متداول در مورد مهاجرت به ترکیه

به مقاله ای که خواندید علاقه داشتید ؟ با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *